29 Eylül 2012 Cumartesi

Eğitim Siteminde Koçluk

Eğitim Siteminde Koçluk -  Zehra Soyal 
Koçluk sisteminin tarihsel sürecine bakıldığında çok eski bir yapılanma olduğu söylenilemez. Koçluk yeni bir öğretidir, farklı disiplinlerden yararlanır. İlk olarak 60’lı yıllarda ABD’de bir kurumun daha etkin çalışması için, kurumun liderlerine birebir örgütsel danışmanların çalışmaları ile başladı denilebilir. Bir meslek olarak koçluğun çıkışı ise ABD’de 1980 sonlarında yapılan çalışmalara dayanır. Ülkemizde ise koçluk çalışmaları son 5 yıldır gelişim gösteriyor. Koçluk sisteminden farklı sektörlerde yararlanılabiliyor.           
Koçluğun uygulanabildiği farklı sektörlerden biri de eğitim sektörüdür.   
Kanada, ABD, Avustralya gibi ülkelerin başarılı okullarında yaygınlaşan bir sistemdir.       
Bu sistemin ülkemizdeki işleyişine bakacak olursak, çok bilinen, yaygın bir sistem olduğunu söyleyemeyiz ancak bazı okullarda da uygulanabilmektedir. Koçluk sisteminin tüm öğrenci profiline ulaşabilmesi için tüm eğitim-öğretim kurumlarında işleyişinin olması gerekir. Eğitim kurumlarında uygulanan koçluk sistemi öğrenci koçluğu sistemidir.      
Öğrenci koçluğu sistemi, akademik başarıda, eğitim hedeflerinin yerine getirilmesinde, öğrenci problemlerinin çözümünde anahtar yöntemler sunan ve bunu en kısa sürede başaran sistemdir. Öğrenci koçluğu sistemi öğretmenlerin öğrencileriyle, anne-babaların çocuklarıyla, öğrencilerin ve öğretmenlerin okul yönetimiyle iletişimlerinde pratik ve güçlü bir yol haritası sunar. Öğrenci koçluğunun uygulandığı öğrencilerde, dolayısıyla eğitim kurumlarında, akademik başarı yükseldiği gibi disiplin problemlerinin de büyük ölçüde ortadan kalktığı gözlenmiştir. Yaratıcılığı ve başarıyı destekleyen eğitim ortamı yaratılır.     
Koçluğun eğitim sisteminde yaygınlaşması ile birlikte eğitim kurumlarındaki ezberci eğitimin yerine ne istediğini bilen, öğrenmeyi öğrenen ve öğrenmeyi seven öğrenciler ortaya çıkacaktır. Sorumluluk duygusu, iç disiplin ve özgüven gelişecektir. Problem çözme, güçlüklerle baş etme yetileri artacaktır.     
Kendilerine sunulan bilgiyi ezberleyen, bilgiyi sadece sınavlarda kullanabileceğini düşünen bireyler yetiştirmektense, sahip olduğu bilgiyi sorgulayan dahası günlük hayatta da o bilgileri kullanabilme yetisine sahip bireyler yetiştirebilmektir önemli olan. Ülkemiz bir sınavlar ülkesidir. İlköğretim ve ortaöğretimde de sınav gerçeği ortadadır. Örneğin, üniversite ve bölüm seçimlerinde bireyin ilgisine ya da yeteneğine uygun olmayan bölümler seçilebilmekte ve sonrasında da mutsuz bireyler ortaya çıkabilmektedir. Üniversite seçimi geleceğe yön vermede ve vizyon belirlemede en önemli basamaklardan birisidir dolayısıyla atılan bu ilk adım sağlam temeller üzerine kurulu olmalıdır. Koçluk sistemi bu temelin sağlam atılması aşamasında bireye farkındalık yaratacaktır.     
Eğitim-öğretim zincirleme bir şekilde devam eder, bireylerin eğitime başladıkları ilk yıllardan itibaren sorumluluk duygusuna sahip, yeteneklerinin bilincinde olan ve herşeyden önemlisi de özgüveni yüksek bireyler olarak yetişmeleri ülkelerin de geleceklerine yön vermede, geleceğe güvenle bakmalarında büyük bir öneme sahip olacaktır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder